حمیدرضا حیدری رئیس هیات کشتی چهاردانگه/هدف ما شناسایی و پرورش استعدادهای کشتی است

حمیدرضا حیدری از قهرمانان و پیشکسوتان سرشناس کشتی کشور بوده که به تازگی مسئولیت هیات کشتی چهاردانگه را بر عهده گرفته است. با توجه به استعدادهای پرشمار در این منطقه، پایگاه خبری صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، گفت و گویی با وی داشته که در ادامه می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

متولد 23 مرداد 1361 در تهران هستم. علاقمندی من به ورزش کشتی از لحظه ی قهرمانی رسول خادم درالمپیک آتلانتا 1996 اوج گرفت. با هیجان مسابقات المپیک را از تلویزیون تماشا می کردم، تماشای کشتی حساس و زیبای آقای خادم و طلای المپیک او، من را به کشتی علاقمندتر کرد، همان لحظه به پدرم گفتم می خواهم کشتی گیر شوم. 12، 13 ساله بودم و بخاطر شغل پدرم که نظامی بود به لرستان رفته بودیم. کشتی را از خرم آباد از باشگاه انوشیروان رضایی با مربیگری شیرزاد غلام زاده که از داوران بین المللی کشتی است آغاز کردم. بعد به باشگاه فجر سپاه رفتم و آنجا زیرنظر دولت شاهی کار کردم. در رده نونهالان و نوجوانان عناوین متعدد شهرستانی و استانی کسب کردم. پدرم که به خوزستان منتقل شد کشتی را در آنجا ادامه دادم. ار آنجاییکه کشتی فرنگی در خوزستان بسیار فعال بود، کشتی فرنگی را نیز در کنار کشتی آزاد آغاز کردم و همزمان در هر دو رشته فعالیت می کردم. الگوهای ورزشی من علیرضا حیدری و علیرضا دبیر بودند و شباهت ظاهری من به آقای دبیر طوری بود که در خانواده دوستان و آشنایان من را به این نام صدا می زدند و همین موضوع مرا ترغیب کرد که کشتی را ادامه دهم. پس از آنکه به استخدام پلیس درآمدم همچنان کشتی را به صورت حرفه ای ادامه دادم. در مسابقات ناجا عنوان قهرمانی دارم و همچنین در مسابقات نیروهای مسلح و دانشجویان عنوان دار هستم. سال 1386 دوره مربیگری را گذرانده و مدرک مربیگری گرفتم و مربی ملی هستم. مربی کشتی دانشجویان تهران در مسابقات بسیج دانشجویی کشور بودم که در آن رقابت ها قهرمان شدیم. تحصیلات خود را نیز در حوزه ورزش ادامه دادم، کارشناس ارشد  و دانشجوی دکترای تربیت بدنی هستم. از اواخر سال 1402 نیز مسئولیت هیات کشتی چهاردانگه به من سپرده شد.

 

برنامه شما برای هیات کشتی چهاردانگه چیست؟

هدف اصلی هیات کشتی چهاردانگه جذب منابع و حامیان مالی است. از آنجا که در این منطقه شرکت های صنعتی بزرگی مستقر هستند به دنبال جذب حامی مالی هستیم تا بتوانیم به ارتقای کشتی و تقویت زیرساخت ها در چهاردانگه کمک کنیم. در حال حاضر چهاردانگه 5 سالن کشتی دارد. یکی از این سالن ها خانه کشتی است که سال 1383 افتتاح شده است. در قدم بعدی قصد تجهیز و فعال کردن خانه کشتی را داریم زیرا با وجود گذشت بیست سال از افتتاح، تنها یک تخته تشک دارد و فقط نام خانه کشتی را یدک می کِشد. یکی دیگر از برنامه های ما مستقل کردن هیات کشتی چهاردانگه است. این هیات به دلیل اینکه مدتی بدون سرپرست و بلاتکلیف بود به هیات کشتی اسلامشهر سپرده شده بود. با اجماع نظر پیشکسوتان و قهرمانان این شهرستان قصد داریم هیات کشتی را مستقل کرده تا اجحافی در حق ورزشکاران هیچ کدام از شهرستان ها نشود. همچنین ایجاد یک دفتر مجزا برای هیات کشتی تا مامن و محلی برای حضور پیشکسوتان و قهرمانان باشد، تجهیز و افزایش سالن های کشتی با همکاری شهرداری و شورای شهر چهار دانگه، ارتقا و به روز کردن دانش مربیان حال حاضر و اخذ دفترچه مربیگری برای آن تعداد مربیان که دفترچه مربیگری ندارند از دیگر برنامه های این هیات است.

چقدر به رده پایه و اهمیت آن در قهرمان پروری توجه دارید؟

ما در رده نونهالان و نوجوانان بسیار توانمند و با پتانسیل هستیم و در هر 8 وزن در استان قهرمان داریم. اما به دلیل وقفه و مسائلی که در گذشته پیش آمده در سطح بزرگسالان ضعیف تر هستیم و بنا داریم با توجه ی ویژه به رده پایه و تقویت آن، رده بزرگسالان قدرتمندتری داشته باشیم، زیرا چشم انداز ما معرفی قهرمان در سطح بزرگسالان است.

خوشبختانه سالن های کشتی چهاردانگه مملو از نونهالان و نوجوانان علاقمند است که با اشتیاق تمرین می کنند و پدر و مادرها نیز در این خصوص فرزندانشان را همراهی می کنند. با توجه به اینکه هزینه های معیشت بالا و چهاردانگه از شهرستان های محروم است قرار براین شده که اصراری برای دریافت هزینه از خانواده های کم بضاعت نباشد، زیرا با توجه به پتانیسل بالای این منطقه در کشتی، شناسایی و پرورش استعدادها اولویت اصلی ما است. 

همچنین در سنوات گذشته برای ارتقا سطح کشتی چهاردانگه، دو جام «علیرضا حیدری» و «صادق گودرزی» از قهرمانان جهان توسط هیات چهاردانگه برگزار شده است.

 

حرف آخر

با توجه به اینکه کشتی ورزش اول کشور است و علاقمندان بسیار دارد و در میادین بین المللی باعث غرور و افتخارآفرینی می شود، چشم انداز ما معرفی کشتی گیران و قهرمانان از این منطقه در سطح ملی و بین المللی است، بنابراین از مسئولین شهرداری و شورای شهر و حامیان مالی می خواهم هیات کشتی چهاردانگه را در این امر یاری رسانند.

 

 

 

خبرنگار: سمیه انصاری فر