گفت و گوی اختصاصی با سید امیر گرمرودی داور نامدار کشتی / پدر و پسر افتخار داوری کشتی ایران و اردبیل

در میان افتخارات پرشمار کشتی گیران در عرصه های بین المللی، داوران کشتی هم در مسابقات حرف های بسیار برای گفتن دارند. استاد امیر حمیدی، رحیم عظیمی، قاسم رایگان، مهدی خالدی، عباس نمازیان، رحیم جدی، سید علی گرمرودی، بهمن طالبی، اکبر طهماسبی و ... از بزرگان داوری بودند که با قضاوت های خوب نام نیکی از خود به جای گذاشتند. با توجه به جایگاه داوری کشتی در ورزش اول، پایگاه خبری صندوق حمایت گفت و گویی با سید امیر گرمرودی فرزند خلف سید علی گرمرودی داور شاخص و نامدار کشتی کشور داشته که می خوانید.

خودتان را معرفی کنید.

سید امیر گرمرودی متولد 1366 استان اردبیل، کارشناس ارشد گرایش سازه های هیدرولیکی و ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان هستم.

در چه رشته های ورزشی فعال بوده اید؟

در رشته های کشتی، شنا، سوارکاری، وزنه برداری و فوتسال فعالیت کرده ام که عناوینی هم به دست آورده ام.

چه شد داوری کشتی را به صورت حرفه ای انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه پدرم از داوران سرشناس کشتی ایران بوده و به کشتی هم عشق می ورزیدم با راهنمایی های پدرم، کار قضاوت در کشتی را انتخاب کردم. البته سالم زیستی و گرایش به ورزش و مرام پهلوانی را در مکتب پدرم سیدعلی گرمرودی آموخته ام.

در چه سالی موفق به دریافت درجه داوری شدید؟

در سال 2014 در جام حیدر علی اف جمهوری آذربایجان درجه داوری گرفتم. قضاوت در چندین دوره مسابقات بین المللی جام تختی، مسابقات کشوری و بین المللی، انتخابی تیم ملی، لیگ کشتی و رقابت های مختلف را در کارنامه دارم.

جایگاه داوری کشتی ایران را در جهان چگونه ارزیابی می کنید؟

کار قضاوت در کشتی بسیار حساس و مهم است، در یک لحظه حریف فن اجرا می کند، اگر داور کوچکترین اشتباهی داشته باشد حق کشتی گیر پایمال می شود و ممکن است حضور در مسابقات مهمی چون جهانی و المپیک را از دست بدهد. قصد تعریف و تمجید بیهوده از داوران کشتی را ندارم اما واقعیت این است داوران کشتی ایران در اکثر مسابقات بین المللی بهترین قضاوت ها را داشته و بارها مورد تشویق قرار گرفته اند. مروری بر گذشته بیانگر آن است که در بسیاری از مسابقات جهانی و المپیک، تعدادی از داوران ایران سوت طلایی دریافت کرده اند، بی شک این نشان از جایگاه ویژه داوری کشتی کشورمان در دنیا است. هرچند متاسفانه داوران کشور آن طور که باید مور حمایت قرار نگرفته اند.

رابطه شما و پدر در خانواده چگونه است؟

خدا را شکر دو پسر به نام یاسین و هامین دارم که باور کنید اگر اغراق نباشد، پدرم نوه هایش را بیشتر از همه دوست داشته و هر وقت به منزل پدر می رویم، دیدن پدربزرگ و نوه ها بسیار دلچسب است. در واقع ارتباط من با پدر و مادرم بسیار صمیمی است و همیشه قدردان زحمات آن ها هستم.

 در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

ابتدا از پدرم سید علی گرمرودی که با حمایت هایش توانستم در تحصیلات و ورزش موفق شوم، تشکر می کنم.  امروز هرچه دارم اول از خدا و بعد به برکت وجود پدر عزیزم است. از مادر بزرگوارم که برای من زحمات زیادی کشیده هم سپاسگزارم.