نگاهی به عملکرد دو ساله وزارت ورزش و جوانان؛

آغاز بازسازی ورزشگاه آزادی در دولت سیزدهم/ تاریخ‌سازی‌ در ورزش با چاشنی درخشش بانوان

وزارت ورزش و جوانان در حالی در دولت سیزدهم کارنامه پرباری از افتخارات ریز و درشت از خود به جای گذاشت که رشد مدالی بانوان در عرصه‌های جهانی و آسیایی، ثبت نخستین عناوین تاریخی در ورزش ایران و آغاز پروژه عظیم بازی‌سازی و نوسازی ورزشگاه آزادی نقطه برجسته این کارنامه کاری است.

به گزارش پایگاه خبری صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور و به نقل از ایرنا، دولت سیزدهم درحالی وارد سومین سال فعالیت خود شد که وزارت ورزش و جوانان از سوم شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا آغاز سومین سالگرد فعالیت دولت، کارنامه پربار و ارزشمندی از فعالیت در عرصه‌های داخلی، آسیایی و جهانی را از خود به یادگار گذاشته است.

این عملکرد به ویژه در حوزه ورزش در آستانه بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات کسب سهمیه المپیک به اوج درخشش و بالندگی خود رسیده است.

آمار قابل افتخار از کسب مدال‌ در مسابقات مختلف، کسب عناوین مهم قهرمانی که برای نخستین بار در دولت سیزدهم به ثبت رسید، تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی و ساخت ورزشگاه‌ و مجموعه‌های ورزشی در سراسر کشور، موفقیت ورزش زنان و میزبانی در مسابقات نوروز، توسعه ورزش همگانی و توزیع عادلانه امکانات ورزشی در شهرهای مختلف و مهم‌ترین آن بازسازی ورزشگاه آزادی بعد از نیم قرن از جمله مهم‌ترین و کارآمدترین اقدامات وزارت ورزش در دولت سیزدهم است.

یکی از توفیقات به دست آمده در حوزه ورزش کشور در دولت سیزدهم به ویژه در بخش بانوان رشد مدال‌آوری در بخش قهرمانی بوده. مدال‌های کسب شده در مجموع مردان و بانوان از شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ جمعا ۲۵۳۴ مدال است که با رشد ۱۶.۷ درصدی مواجه بوده. در بخش مردان اما ۱۹۲۶ مدال به دست آمده که رشد ۵.۹ درصدی داشته و در بخش بانوان ۶۴۴ مدال کسب شده که رشد قابل توجه ۸۳.۷ درصدی را شاهد بوده است.

در بخش المپیک، جهانی و کاپ جهانی مدال‌های کسب شده از شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ جمعا ۷۱۳ مدال کسب شده که رشد ۴.۸ درصدی داشته است. در این بین در بخش مردان ۵۳۸ مدال به‌دست آمده که کاهش ۰.۷ درصدی داشته و نکته جالب توجه این که بانوان ورزشکار با کسب ۱۸۵ مدال، به رشد قابل توجه ۳۷.۱ درصدی رسیده‌اند.

در مسابقات قهرمانی آسیا و کاپ آسیایی در بازه زمانی شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ جمعا ۷۹۵ مدال به‌دست آمده که با رشد ۴۶.۸ درصدی همراه بوده است. در این بین در بخش مردان ۵۸۹ مدال کسب شده که رشد ۲۳.۹ درصدی داشته و در بخش بانوان ۲۰۶ مدال به‌دست آمده که رشد چشم‌گیر ۱۴۹.۱ درصدی داشته است.

در مسابقات بین‌المللی از شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ جمعا ۱۰۱۱ مدال به ثبت رسیده است که رشد ۲.۲ درصدی داشته است. در بخش مردان ۷۸۱ مدال به دست آمده که با کاهش ۲۳.۷ همراه بوده و در بخش بانوان ۲۳۰ مدال به دست آمده که رشد قابل توجه ۲۰۳.۵ درصدی داشته است.

رشد و توسعه مدال‌آوری ورزش کشور در دو سال گذشته نیز قابل توجه بوده؛ به‌گونه‌ای که در بسیاری از رشته‌های ورزشی، قهرمانان ایرانی توانستند برای اولین بار در آسیا و جهان تاریخ‌سازی کنند و یا بعد از سال‌ها موفق به کسب مدال شوند که برخی از نمونه‌های برجسته و عینی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کسب مدال جهانی بوکس برای نخستین بار در تاریخ، کسب مدال تاریخی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان در نوجوانان جهان، قهرمانی تیم ملی مردان تکواندو ناشنوایان در مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار، قهرمانی تیم‌های ملی کاراته ناشنوایان مردان و بانوان در مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار، کسب دو نشان طلا در مسابقات قهرمانی یخ‌نوردی جهان برای نخستین بار، کسب طلای تاریخی تکواندو بانوان در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ جهان در جمهوری آذربایجان توسط ناهید کیانی برای اولین بار، مدال طلای علی پاکدامن در مسابقات شمشیربازی سابر ۲۰۲۳ آسیا در کره‌جنوبی بعد از ۲۲ سال، نایب قهرمانی تیم ملی واترپلو در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا در سنگاپور بعد از ۲۸ سال، عنوان سومی بسکتبال با ویلچر در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۳ جهان در امارات برای اولین بار و کسب مجوز حضور در المپیک ۲۰۲۴، کسب عنوان قهرمانی تیم ملی جوانان والیبال در مسابقات قهرمانی جهان در بحرین بدون باخت، کسب سه مدال طلا توسط سیده الهام حسینی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان ۲۰۲۲ آسیا در قطر برای نخستین بار، قهرمانی حسین وفایی ملی‌پوش اسنوکر ایران در رقابت‌های Shoot out ۲۰۲۲ ، کسب اولین مدال (برنز) جهانی تاریخ هندبال توسط تیم ساحلی نوجوانان پسر و همچنین هاشمیه متقیان در شهریورماه ۱۴۰۰ و در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو و ضمن آنکه در پرتاب نیزه کلاس ادغامی F۵۵ و F۵۶ با ثبت رکورد ۲۴ متر و ۵۰ سانتی متر به نشان طلا در بخش بانوان رسید و رکورد جهان در این رشته را نیز ارتقا بخشید. هاشمیه متقیان تنها بانوی کاروان دو و میدانی ایران است که موفق شد اولین مدال طلای تاریخ ورزش بانوان ایران در این رشته در پارالمپیک را نیز به دست آورد.

گفتنی است تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت ورزش و جوانان بود و این وزارت‌خانه با همکاری ادارات کل استان‌ها، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و نهادهای ذیربط توانست ۷۵ هزار و ۸۷۰ متر مربع فضای ورزشی سرپوشیده و ۲۳۸ هزار و ۹۷۹ متر مربع فضای روباز ورزشی به سطح اماکن ورزشی کشور اضافه کند.

افتتاح ۲۲ پروژه ورزشی در سطح کشور و انجام ۹ پروژه عملیات مشارکتی، بهره‌برداری بالغ بر ۸۵۹ باب پروژه ورزشی به مساحت کل ۲ میلیون متر مربع و با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ به ویژه پروژه‌های شهری، روستاها و مناطق کم برخوردار، تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن تعداد زیادی از پروژه‌های بزرگ ورزشی که بیش از ۲۰ سال از شروع به احداث آن‌ها گذشته بود، افزایش فضاهای ورزشی ویژه بانوان و برگشت ۵۷۹ میلیارد ریال مازاد بر اعتبار ابلاغی (۷۷۶ میلیارد ریال) از محل درآمدهای حاصل از اجاره اماکن ورزشی از دیگر اقدامات انجام شده وزارت ورزش و جوانان است.

همچنین ورزش بانوان یکی از دوره‌های درخشان خود را در دو سال گذشته سپری کرد و بانوان کشورمان هم در بخش مدال‌آوری بسیار درخشان ظاهر شدند و هم در بخش اولین‌ها. کسب اولین سهمیه المپیک پاریس توسط هانیه رستمیان تیرانداز کشورمان نشان از بالا رفتن توانایی دختران ورزشکار ایران است. همچنین در بخش مسابقات جهانی و کاپ جهانی، بانوان ورزشکار ایران در مدال‌آوری توانستند رشد ۳۷.۱ درصدی داشته باشند. آن‌ها در بخش مسابقات آسیایی و کاپ آسیایی نیز رشد چشم گیر ۱۴۹.۱ درصدی و در بخش مسابقات بین‌المللی رشد ۲۰۳.۵ درصدی به دست آوردند.

یکی از اتفاقات مهم در حوزه ورزش بانوان برگزاری مسابقات بین‌المللی نوروز در اواخر سال گذشته بود. در مسابقات بین‌الملی نوروز ۳۷۸ ورزشکار خارجی و ۲۲۵ ورزشکار ایرانی از ۲۰ کشور در رده‌های مختلف سنی حضور داشتند. دختران ورزشکار و قهرمان از قاره‌های مختلف جهان به مناسبت این رویداد کم‌سابقه در رشته‌های کبدی، جودو، سوارکاری، دوومیدانی، وزنه‌برداری، کاراته، فوتسال، شمشیربازی و چوگان به رقابت پرداختند.

تسهیل دسترسی عموم مردم به محیط‎‌های ورزشی ارزان و بهره‌‎مندی اقشار مختلف جامعه از برنامه‌‏ها و فعالیت‌های ورزشی به منظور تحقق تربیت بدنی رایگان یکی از برنامه‌های مهم وزارت ورزش و جوانان بود که در راستای منویات مقام معظم رهبری و دستور رییس‌جمهور از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت که در این راستا توفیقات چشم‌گیری به دست آمد.

بازسازی استادیوم ورزشگاه آزادی نیاز به یک تصمیم انقلابی و یک اراده قوی داشت که با حمایت دولت و تصمیم جدی وزارت ورزش و جوانان آغاز شد. این بازسازی از استادیوم فوتبال آغاز شد و طی برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است دیگر بخش‌های مجموعه ورزشی آزادی همچون پیست دوومیدانی نیز شامل این بازسازی شود.

استادیوم آزادی متشکل از ۷۲ قسمت است که با توجه به اینکه بیش از نیم قرن از ساخت آن می‌گذرد نیاز به بازسازی داشت. در یک دهه گذشته طرح‌هایی برای بازسازی استادیوم فوتبال آزادی مطرح شد ولی هیچگاه در مرحله عملیاتی قرار نگرفت. ولی در دولت سیزدهم و با نگاه ویژه‌، استارت بازسازی این ورزشگاه زده شد و پیشرفت خوبی نیز داشته است. هرچند به دلیل حساسیت‌های موجود این بازسازی به خاطر اینکه به ورزشگاه صدمه نزند با سرعت کمتری پیش می‌رود. نکته جالب توجه اینکه با شروع لیگ نیز مراحل بازسازی ورزشگاه ادامه خواهد داشت. تلاش وزارت ورزش و جوانان این است که در همه بخش‌های ورزشگاه سبک‌سازی انجام شود.