دکتر قالیباف: با جلسات خشک و نامه‌نگاری، مشکلات ورزش و ورزشکان حل نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه از طریق برگزاری جلسات خشک و نامه‌نگاری‌ها هیچ مشکلی از حوزه ورزش و نیازهای ورزشکاران حل نمی‌شود به بسته شدن پنجره جمعیتی کشور و حرکت به سوی سالخوردگی جمعیت اشاره کرد و گفت: تا چند سال آینده هرچه اعتبار برای ورزش دریافت کنید دیگر فردی برای حضور در این عرصه‌ها وجود نخواهد داشت لذا همه فرصت‌های از دست رفته قابل جبران هستند جز این فرصت مهم جمعیتی و این نشان می‌دهد هر اقدامی برای حوزه ورزش دیر است و باید از هر فرصتی برای حمایت بیشتر و جدی‌تر از عرصه ورزش استفا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور و به نقل ازخبرگزاری خانه ملت، دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رؤسای فدراسیون‌های ورزشی، با تأکید بر لزوم بازنگری در اقدامات بخش ورزش و تبیین نقش دولت در این حوزه، گفت: با نگاهی به فرهنگ تقسیم کار فعلی کشور در می‌یابیم که رده‌های پایین کشور همواره منتظر اقدام رده‌های بالا و رده‌های بالا منتظر اقدامات رده‌های بعدی هستند؛ به این معنا که در باز کردن گره‌ها و حل مشکلات، همگی منتظر برداشتن قدم توسط دیگری هستند و همین باعث می‌شود عمرها تمام شده، دهه‌ها گذشته و اشتباهات تکرار شود، از این رو لازم است در این چرخه ناکارامد تجدید نظر کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این چرخه ناکارامد، آنهایی موفق بوده‌اند که منتظر دیگران ‌نیستند، اظهار داشت: ممکن است ورزشکاری که جوانمردانه کار را آغاز کرده در این مسیر به موفقیت آنچنانی دست نیابد اما توانسته نسبت به هم رده‌های خود به گونه‌ای عمل کند که نام نیکی از او باقی بماند.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که قرار است مجلس در حمایت از حوزه ورزش در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم کشور انجام دهد، گفت: شغل محسوب نشدن، تعیین تکلیف فدراسیون‌ها، دنبال کردن حق پخش برای همه باشگاه‌ها و ایجاد صندوق برای قهرمانان از جمله زخم‌های کهنه‌ای است که چند دهه به آن دچار هستیم لذا تلاشمجلس این است که در جریان رسیدگی به احکام لایحه برنامه هفتم آنها را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: همچنین اگر قوانین دائمی دست و پاگیری وجود دارد که مانع رشد ورزش کشور است باید با اصلاح آن به سمت تسهیل‌گری در حوزه ورزش پیش برویم و این وظیفه مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری است.

دکتر قالیباف با بیان اینکه ورزش از جنسی است که همزمان می‌تواند دولت، بخش خصوصی، مردم، حوزه قهرمانی و... را در بر بگیرد، عنوان کرد: با تجربه‌ای که دارم می‌گویم ورزش هم دولتی است و هم نیست؛ هم در خود پول دارد و هم ندارد؛ تمام اینها بستگی به این دارد که چه میزان عشق، دلدادگی، توکل داشته و تا چه حد با نیت خدمت به مردم و جوانان کار را پیش ببریم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دوران حضور خود در نیروی انتظامی یادآور شد: در آن زمان حدود 18 رشته ورزشی حرفه‌ای را راه اندازی و روزی که کار را آغاز کردیم هدفگذاری این بود که تیم فوتبال پاس ظرف دو سال قهرمان شود و درورزشگاه متعلق به خود بازی کند که دو سال بعد نیز این اتفاق افتاد و به بازی‌های آسیایی نیز راه یافت؛ این مسئله نشان می‌دهد که با یک برنامه‌ریزی دقیق معطوف به هدف می‌شود به نتیجه رسید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ورزش را یک سرگرمی ندانست بلکه آن را صنعتی عنوان کرد که در آن ارزش افزوده فرصت‌های اقتصادی، مادی، سلامت جسم و روان وجود دارد و افزود: به ورزش از هر بُعدی بنگریم سود دارد که باید به آن باور داشته باشیم. ورزش؛ صنعت ارزش‌آفرین، غرورآفرین، هویت بخش، حریت و فتوت است.

وی اضافه کرد: بعد از ناجا که وارد شهرداری شدم به ورزش با نگاه همگانی توجه کردیم لذا در نقاط مختلف شهر، قطعات زمین را تعیین کرده و تأکید می‌کردم که در یک بازه زمانی مشخص، مثلاً تا ماه آینده باید دور این زمین فنس‌کشی و چمن شده باشد و حتی مربی هم برای آن تعیین شده باشد و اگر اینطور نباشد در شهرداری را می‌بندم؛ و همه دیدیم که به سرعت در نقاط مختلف شهر فضاهای ورزشی این چنینی برای مردم فراهم شد.

دکتر قالیباف با بیان این که به‌تنهایی در جنوب شهر بیش از 1200 زمین چمن ایجاد شد و به جایی رسیدیم که مردم هر محله حق خود می‌دانستند که به آنها زمین فوتبال داده شود افزود: این یعنی مردم پای کار آمده و با حقوق خود آشنا شده بودند و لذا مطالبه‌گر شدند و امروز نیز باید اینگونه به موضوع نگریست.

وی در همین زمینه تأکید کرد: البته اگر با این روحیه کار کنیم که با نشستن پشت میز و نامه‌نگاری بخواهیم اقدامی انجام دهیم، حتی با داشتن اعتبار نیز کاری نمی‌توان کرد چرا که کسانی می‌توانند پول را به درستی خرج کنند که بتوانند اعتبار و بودجه مورد نیاز خود را تولید کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه با از دست دادن فرصت‌ها شاهد بسته شدن پنجره‌های جمعیتی کشور بوده و به سمت کشوری سالخورده پیش می‌رویم، گفت: تا چند سال آینده هرچه اعتبار برای ورزش دریافت کنید دیگر فردی برای حضور در این عرصه‌ها وجود نخواهد داشت. همه فرصت‌های از دست رفته قابل جبران هستند جز این فرصت مهم جمعیتی و این نشان می‌دهد هر اقدامی برای حوزه ورزش دیر است و باید از هر فرصتی برای حمایت بیشتر و جدی‌تر از عرصه ورزش استفاده کنیم.

دکتر قالیباف با بیان اینکه ورزش پایه فرهنگی و تمدنی دارد و باید به آن به ویژه در حوزه همگانی توجه کرد افزود: در حال حاضر شاهد مردسالاری در حوزه ورزش هستیم و این مسئله را حتی در همین جلسه می‌بینیم، به این معنا که حتی یک خانم اینجا حضور ندارد در حالی که نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند و بانوان ورزشکارزیادی در سطوح مختلف داریم.