گفت و گوی اختصاصی صندوق حمایت با پیشکسوت والیبال زنان ایران / فردی: والیبال زنان حرکت رو به جلو داشته است

پری فردی از والیبالیست های پیشکسوت و عضو سابق تیم ملی بانوان ایران است که در سال 1966 همراه با سایر اعضای تیم، عنوان سومی بازی های آسیایی را در بانکوک از آن خود کردند. عنوانی که هنوز برای والیبال زنان ایران تکرار نشده است. او جزو اولین مدرسان و مربیان والیبال در حوزه زنان بوده و نقش موثری نیز در توسعه ورزش زنان ناشنوا داشته است، پایگاه خبری صندوق حمایت گفت و گویی با این بانوی پیشکسوت والیبال داشته که در ادامه می خوانیم.

پری فردی در خصوص ورودش به والیبال گفت: در دوران دبیرستان به مدرسه نمونه می رفتم از کلاس هفتم والیبال را شروع کردم و عضو تیم دبیرستان بودم. در آن زمان تیم ما همیشه رقیب مدارس دیگر بود. در سیکل اول با تیم مدرسه قهرمان منطقه شدیم و همان تیم در سیکل دوم قهرمان تهران شد. من به دلیل علاقه والیبال را ادامه دادم و به تیم ملی دعوت شدم. سال 1966 در اولین حضورمان در بازیهای آسیایی تایلند توانستیم مدال برنز را کسب کنیم.  من دو دوره دیگر نیز در بازی های آسیایی با تیم والیبال حاضر بودم. در سال 1970 همراه تیم چهارم شدیم و در سال 1974 که کاپیتان تیم بود مقام پنجم را کسب کردیم. در این دو دوره به دلیل رفتن برخی بازیکنان مطرح، تیم نتوانست آن ترکیب طلایی را داشته باشد و کسب مدال کند.

 

از اولین مدرسان والیبال ایران هستم

 

این پیشکسوت والیبال ادامه داد: در سال 55 مینیسک زانویم پاره شد و مجبور به جراحی آن شدم بنابراین دوران بازی حرفه ای ام تمام شد. بعد از انقلاب اولین دوره های مربیگری و داوری والیبال در ایران برگزار شد و از اولین مدرسان این حوزه بودم. در تمام آن سال ها بدون چشمداشت و از روی عشق این کار را انجام دادم و بازیکن های زیادی را ساخته و تحویل تیم ملی دادم. همچنین به مدت 30 سال نیز نائب رئیس فدراسیون ناشنوایان بودم. در آن دوران سعی کردم حوزه ورزش دختران ناشنوا را مورد توجه و گسترش قرار دهم. رشته هایی چون والیبال، تنیس روی میز و شطرنج را در میان دختران ناشنوا توسعه دادم و مسابقاتش را برگزار کردم.  خوشحالی من این است که دختران ناشنوا هنوز از سازندگی و علاقه من  به ورزش در آن دوران حرف می زنند.

 

بهترین سال های عمرم را در ورزش سپری کردم

 

فردی با ابراز خرسندی از اینکه بهترین سال های عمر خود را صرف ورزش کرده، افزود: خوشحال هستم که این راه را رفته ام، بسیاری از مربی های کنونی زمانی شاگرد من بودند. وقتی پیشرفت شاگردان گذشته ام را می بینم و لطفِ گاه به گاهشان را، حس رضایت و خوشحالی دارم. از طرفی ورزش باعث شده نسبت به سن خود بدن آماده تری داشته باشم. چندی پیش  در یک مرکز خرید به دلیل افت فشار زمین خوردم. مردمِ حاضر دچار نگرانی شدند که احتمالا اتفاق بدی برایم افتاده؛ اما خوشبختانه حالم خوب بود و همین موجب تعجب هم شده بود. این را مدیون ورزش هستم و البته همچنان روزی یک ساعت ورزش و پیاده روی می کنم زیرا می خواهم همچنان روی پای خود باشم و محتاج کسی نباشم.

 

بازی های تدارکاتی لازم و ضروری است

 

این بانوی پیشکسوت با بیان اینکه والیبال دختران ما حرکت رو به جلو داشته است، اظهار کرد: با وجود رشدی که والیبال زنان داشته؛ اما نمی دانم برنامه ریزی ها چگونه بوده که هنوز نتوانسته مدالی که 57 سال پیش بدست آورده را تکرار کند. بازی های تدارکاتی مناسب و فرصت دادن به نیروهای تازه نفس و جوان به ارتقای تیم کمک خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: ما پیشکسوتان انتظار زیادی از مسئولین نداریم غیر از اینکه به یاد ما باشند. از تیم آن سال دوستانی از دنیا رفتند و دوستانی بیمار و بعضی مهاجرت کرده اند. اما هنوز به یاد هم هستیم.

پری فردی متولد اسفند 1325 در تهران است. وی همسر مرحوم پرویز سیروس پور قهرمان و مربی شناخته شده کشتی است.

 

خبرنگار: سمیه انصاری فر