گفت و گو با موفق ترین رئیس هیات کشتی ایران/ سلمان قادری: امیدوارم هر چه زودتر سالن کشتی جویبار به بهره برداری برسد

بدون تردید جویبار را می توان پایتخت کشتی ایران و جهان دانست. شهری با جمعیت 80 هزار نفری که به عنوان  قدرت درجه اول کشتی ایران و جهان به شمار می آید. اگر چه در گذشته هیچ یک از کشتی گیران جویبار، مدال جهانی و المپیک به دست نیاورند، اما از 22 سال قبل که « سلمان قادری» سکان هدایت کشتی جویبار را بر عهده گرفت، شاهد توفیقات بزرگی در کشتی این شهر شدیم که نخستین بار در مسابقات جهانی 2002 مهدی حاجی زاده کشتی گیر جویباری نشان طلا را برای ایران و جویبار به ارمغان آورد.

 

با توجه به موفقیت های بزرگ جویبار در جهان و المپیک، پایگاه خبری صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور گفت و گویی داشته با سلمان قادری موفق ترین رئیس هیات کشتی کشور که در ادامه می خوانید.

قادری درباره تاریخچه مدال آوری کشتی گیران این شهرستان  گفت: جویبار از گذشته در زمینه کشتی پتانسیل خوبی داشته است. بزرگانی چون حاج سبحان روحی، مرحوم حاج حسین نوروزیان، برادران واگذاری، محمود اسماعیل پور، حاج علی‌طبرستانی و ... با کسب مدال های کشوری، آسیایی و حتی بازی های آسیایی تا کسب مدال جهانی پیش رفته بودند؛ اما نقطه عطف جوشش کشتی در جویبار اولین طلای مهدی حاجی زاده در مسابقات جهانی تهران در سال 2002 بود.

 

حاجی زاده اولین طلایی جویبار بود

وی اضافه کرد: مدال طلای حاجی زاده موجب شد تا علاقمندان به کشتی و نسل نوجوان و جوانِ جویبار به این رشته ورزشی ترغیب شوند تا جویبار قهرمانان بسیاری را در عرصه ملی و بین المللی به کشتی معرفی کند. قهرمانانی چون رضا یزدانی، کمیل قاسمی، مسعود اسماعیل پور، عزت الله اکبری، حسن یزدانی، کامران قاسم پور، محمد نخودی، امیرمحمد یزدانی و ...که  افتخارآفرینی های بزرگی برای ایران و جویبار داشته اند.

قادری با اشاره به مدال های المپیک حسن یزدانی و کمیل قاسمی گفت: این دو کشتی گیر مطرح جویباری از نامدارترین کشتی گیران ایران و جهان هستند. در رقابت های المپیک ریو از سه مدال کسب شده رشته آزاد دو مدال را این دو کشتی گیر جویباری بدست آوردند.

 

جویبار با جمعیت 80 هزار نفری قطب اصلی کشتی ایران است

وی ادامه داد: یک نوع علاقمندی خاصی میان جویباری به کشتی وجود دارد. با وجود جمعیت 80 هزار نفری این شهر هم اکنون قطب اصلی کشتی در ایران است و همانند شهر داغستانِ روسیه می باشد و در این سال ها از لحاظ مدال آوری از داغستان نیز پیشی گرفته است. هرساله3 الی 4 ملی پوش از جویبار در تیم ملی حضور دارند. سال گذشته هر 4 ملی پوش جویباری حاضر در تیم ملی در مسابقات جهانی فینالیست شدند.

 

 

روزهای بهتری در انتظار کشتی جویبار است

رئیس هیات کشتی جویبار با تاکید بر اینکه تاکنون تنها 50 درصد از پتانسیل کشتی این شهر بارور شده است، اظهار داشت: کشتی جویبار ظرفیت های نهفته بسیار دارد و اگر کمک ها و حمایت ها بیشتر شود روزهای بهتری در انتظار کشتی جویبار خواهد بود. جویبار از سوی فدراسیون جهانی کشتی به عنوان پایتخت کشتی ایران معرفی شده است؛ ولی آنچنان که باید حمایت ها شایسته این شهر که پایگاه کشتی است، نمی باشد و نیاز به امکانات و توجه بیشتر دارد. امیدواریم وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون توجه بیشتری به کشتی جویبار داشته تا ما هم بتوانیم برنامه های خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

قادری در مورد اهمیت تکمیل و تجهیز سالن کشتی جویبار گفت: جویبار قهرمانان و علاقمندان بسیاری در رشته کشتی دارد و این ورزشگاه یکی از زیرساخت های مهم برای کشتی آن به شمار می آید. مراحل ساخت این ورزشگاه تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم با تلاش و پیگیری وزارت ورزش و شخص وزیر روند افتتاح آن تسریع پیدا کند.

وی افزود: با تکمیل این سالن بخش عمده ای از مشکلات کشتی جویبار حل خواهد شد. ما به دنبال برگزاری مسابقات مختلف بین المللی در این سالن هستیم.  همچنین بنا داریم هر ساله جام قهرمانان جویبار را به پاس دلاوری های قهرمانان این شهر برگزار کنیم. برنامه هایی نیز در سطح پایه داریم از جمله برگزاری مسابقات دوستانه با شهرهای همجوار و سایر شهرهای استان که امیدواریم تداوم داشته باشد.

رئیس هیات کشتی جویبار در پایان گفت: با اتحاد و یکدلی و کمک پیشکسوتان و دلسوزانِ کشتی جویبار با تمام توان برای پیشرفت کشتی تلاش کرده و با قدرت در مسابقات مختلف شرکت خواهیم کرد.