آغاز جدال جوانان بسکتبال آسیا در تهران/ شانس بزرگ ایران برای قهرمانی

مسابقات بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا در حالی از فردا (یک‌شنبه) آغاز می‌شود که تیم ایران شانس زیادی برای قهرمانی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور و به نقل از ایسنا، رقابت‌های بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا ۲۰۲۲، از فردا (یک‌شنبه) ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا ۷ شهریور به میزبانی سالن آزادی در تهران ادامه خواهد داشت؛ مسابقاتی که شاید بتوان آن را تنها شانس بسکتبال ایران برای رسیدن به سکوی نخست در مسابقات قاره کهن طی، سال جاری دانست.

جوانان بسکتبال ایران که حدودا ۳ ماه است با کادرفنی جدید آماده این مسابقات می‌شوند، پس از پشت سر گذاشتن یک اردوی خارج کشور در ترکیه، اکنون باید در تهران از رقبای خود میزبانی کنند. این در حالی است که به دلیل عدم حضور نمایندگان اقیانوسیه (نیوزیلند و استرالیا)، تا حدودی شانس کسب سکوی ایران در آن بالا است.

حدودا سه ماه قبل بود که محمدرضا اسلامی سرمربی تیم ملی جوانان ۲۰۲۲ ایران، توسط جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال از سمت خود برکنار و جای خود را به سیامک ویسی داد؛ تغییری که باعث شده تا کارشناسان اصلی‌ترین نقطه ضعف تیم ایران را همین موضوع بدانند، چرا که بسیاری از آن‌ها معتقدند کار کردن ۳ ماهه با یک تیم در رده جوانان نمی‌تواند سرمربی را به اهداف خود در تیم برساند. ضمن اینکه تغییرات در کادرفنی تیم‌های نوجوانان و بزرگسالان ایران نیز نتایج مثبتی نداشته و هر دو تیم با کسب نتایج ضعیف در رقابت‌های قهرمانی آسیا، از کسب سکو بازمانده‌اند.

البته از آن جایی که طی سالیان اخیر، تیم‌های ملی ایران در رده‌های نوجوانان و جوانان همواره با شکست برابر نیوزیلند از صعود به جمع ۴ تیم آسیا بازمانده‌اند، اکنون بسیاری معتقدند که تیم ایران به احتمال زیاد در این تورنمنت به نتیجه قابل قبول‌تری خواهد رسید چرا که هم یکی از اصلی‌ترین رقبا غایب است و هم اینکه شاگردان ویسی از امتیاز میزبانی برخوردار هستند.

با همه این اوصاف مسابقات قهرمانی جوانان آسیا ۲۰۲۲ با حضور ۱۰ تیم پیگیری خواهد شد که با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این رشته توسط کشورهای مختلف، نباید از تیم‌هایی چون ژاپن، هند، کره‌جنوبی، فیلیپین و چین غافل شد؛ کشورهایی که همواره بسکتبال را در اولویت خود برای توسعه قرار داده‌اند. 

آغاز جدال جوانان بسکتبال آسیا در تهران/ شانس بزرگ ایران برای قهرمانی

گروه‌بندی این رقابت‌ها به شرح زیر معرفی شد:

گروه A

ایران، ژاپن و لبنان 

گروه B

چین، کره جنوبی و هندوستان 

گروه C

چین‌تایپه، فیلیپین، سوریه و قطر