با حضور جمع کثیری از بزرگان ورزش کشور

مراسم یادبود حسین ملاقاسمی برگزار شد

مراسم یادبود استاد حسین ملاقاسمی با حضور جمعی از بزرگان ورزش و اهالی کشتی کشور برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان وپيشکسوتان ورزش کشور، مراسم یادبود حسین ملاقاسمی پدر کشتی فرنگی ایران، شنبه دهم اردیبهشت ماه از ساعت 15:30 الی 17 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار شد.

در این مراسم که به همت صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور برگزار شد، دکتر ابطحی مدیرعامل صندوق و جمعی از پیشکسوتان ورزش کشور از جمله محمد نصیری، اکبر حیدری، ابراهیم جوادی، رحیم علی آبادی، احمد نجفی (هنرمند سینما)، محمد دلیریان، بهرام مشتاقی، حسن روشن، داود میرزایی، علیرضا حیدری، مهدی حاج محمد، عباس شیرخدا، عباس نمازیان، پرویز عرب، حسن میرزاآقابیگ، داریوش واعظی، خسرو نظافت دوست، محمد بزم آور، محسن کاوه، امیراحمدی، اله مراد زرینی، عارف ربطی، حسن حمیدی، جمشید آرش، جعفر علیزاده، محسن مسافرچی، رضا لایق، عباس خجسته، محمد محمودی، احمد عرب، محمدرضا منصوریان، سعید میرزا شفیع، دکتر داداشی، آرین فرسیابی، مرتضی حسینی، حمید علیدوستی، ایمان حسینی، نادر جهانگیری، جواد نورمحمدی، حاج جلال کریمی، مهدی حیدری، حسن پورزاده حسن، جواد رائینی، اکبر فیض و شمار دیگری از بزرگان ورزش کشور حضور داشتند.

محمد دلیریان سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی که از شاگردان ملاقاسمی بود، در سخنانی اظهار کرد: مرحوم ملاقاسمی نقش تاثیرگذاری در کشتی فرنگی ایران داشته است. ایشان قهرمان و مربی بزرگی بود و شاگردان زیادی به کشتی معرفی کرد که یکی از آنها من هستم. بهرام مشتاقی و خیلی چهره‌های دیگر نیز شاگرد این مرد بزرگ بودند. سرطان اجازه نداد این اواخر او به ایران بیاید و کشتی ایران مرد بزرگی را از دست داد.

همچنین عباس شیرخدا مرشد پیشکسوت کشور نیز برای دقایقی به اجرای برنامه پرداخت.

حسین ملاقاسمی اسطوره کشتی به دلیل بیماری سرطان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در آمستردام هلند بستری شده بود که متاسفانه پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در سن ۹۰ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

 

 

ملاقاسمی متولد سال ۱۳۱۱ و از همدوره‌ای جهان پهلوان تختی بود که در مسابقات جهانی کشتی آزاد در سال ۱۹۵۷ در استانبول ترکیه موفق به کسب مدال نقره جهان شد، وی سپس به رشته کشتی فرنگی آمد و در رقابت های جهانی سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ در ژاپن و آمریکا برای ایران به میدان رفت اما موفق به کسب مدال نشد. وی همچنین در دو المپیک 1960 و 1964 برای ایران کشتی گرفت. در سال‌های بعد به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی مشغول به فعالیت شد و در جریان بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران که تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب ۸ مدال طلا توسط علی‌آبادی، تورانیان، یداللهی‌،دلیریان، قنبری، کریمی، مشتاقی و فیلابی و یک نقره نظافت‌دوست، مقتدرانه بر سکوی نخست ایستاد، هدایت تیم ملی را بر عهده داشت. وی همچنین سابقه عضویت در شورای فنی کشتی فرنگی را دارد.

ملاقاسمی از سال ۱۳۴۵ وارد سینما شد و در تعدادی از فیلم‌های سینمایی قبل و بعد از انقلاب به ایفای نقش پرداخت که مورد توجه قرار گرفت.

دایی او محمود ملاقاسمی نیز اولین مدال آور تاریخ کشتی ایران در بازیهای المپیک (۱۹۵۲ هلسینکی) و جهانی 1951 است.