حمایت اروپا از فوتبال زنان با پخش رایگان مسابقات جام‌جهانی

یوروویژن اسپورت از توافق با فیفا برای حق پخش مسابقات جام جهانی فوتبال زنان در سال آینده خبر داد. بر اساس این تفاهم‌نامه، تمامی شبکه‌های عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون های اروپایی (EBU) می‌توانند از امکان پخش این مسابقات بهره‌مند شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور وبه نقل از سایت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپایی (EBU)، یوروویژن اسپورت به عنوان زیرمجموعه این اتحادیه، از توافق جدید با فیفا برای به دست آوردن حقوق کامل و گسترده پخش جام جهانی فوتبال زنان در سال  ۲۰۲۳ خبر داده است. این حق پخش می‌تواند در اختیار ۳۲ شبکه عضو این اتحادیه از ۲۸ منطقه قرار گیرد که در بین آنها چهار شبکه رادیویی هم دیده می‌شود.

حقوق رسانه‌ای به دست آمده برای پخش جام جهانی فوتبال زنان، شامل انتقال از طریق تلویزیون، دیجیتال و رادیو است و اعضای EBU متعهد به پخش گسترده‌تر و رایگان این مسابقات هستند. 

یوروویژن نیوز (Eurovision News) نیز اعلام کرده است که از شبکه های عضو EBU که حجم قابل توجهی از بسته‌های خبری با موضوع جام جهانی فوتبال زنان را روی آنتن بفرستند، حمایت می‌کند.

اسامی شبکه‌های عضو EBU که متعهد به پخش جام جهانی زنان فیفا ۲۰۲۳ هستند به شرح زیر است:

RTSH (آلبانی) ؛ ORF (اتریش) ؛ RTBF & VRT (بلژیک/لوکزامبورگ) ؛ BHRT (بوسنی/هرزگوین) ؛ bnt (بلغارستان) ؛ HRT (کرواسی) ؛ CYBC (قبرس) ؛ CT (جمهوری چک) ؛ ERR (استونی) ؛ GPB (جورجیا) ؛ MTVA (مجارستان) ؛ Rúv (ایسلند) ؛ RTE (ایرلند) ؛ RTV (کوزوو) ؛ LT (لتونی) ؛ LRT (لیتوانی) ؛ PBS (مالت) ؛ TRM (مولداوی) ؛ RTCG (مونته نگرو) ؛ MKRTV (مقدونیه شمالی) ؛ TVR (رومانی) ؛ RTS (صربستان) ؛ RTV (اسلواکی) ؛ RTV (اسلوونی) ؛ SRG SSR (سوئیس/لیختن اشتاین) ؛ TRT (ترکیه). چهار عضو EBU که پوشش رادیویی اضافی را ارائه می دهند عبارتند از: BNR (بلغارستان) ؛ CR (جمهوری چک) ؛ LR (لتونی) ؛ و رادیو رومانی.

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپایی با ابراز خرسندی از این مشارکت، بار دیگر خود را به عنوان شریکی قابل اعتماد برای یکی از هیجان‌انگیزترین و سریع‌ترین رویدادهای ورزشی معرفی کرده است.

سارای بارمن از مقامات ارشد فوتبال زنان در فیفا، گفت: «با اتمام قرعه‌کشی، جام جهانی زنان فیفا ۲۰۲۳ قرار است یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی بانوان تا کنون باشد. این مسابقات برگزار می شود تا برای مدتی هرچند کوتاه، فوتبال بانوان و طرفدارانش در سراسر جهان محور باشد.»

وی گفت: «در کنار تعهد مداوم فیفا برای تسریع در رشد و پیشرفت فوتبال زنان، شبکه‌های رادیو و تلویزیونی که این مسابقات را رایگان پخش می‌کنند، نقش مهمی در جذب مخاطبان جدید و رشد مسابقات زنان دارند. ما مشتاقانه منتظر همکاری‌ با EBU و معرفی فوتبال زنان به طرفداران جدید هستیم.»

گلن کیلین، مدیر اجرایی یوروویژن نیوز هم گفت: «EBU و اعضای ما همچنان در پخش ورزش زنان در جهان پیشتاز هستند. این توافق‌نامه بر مبنای میراثی ماندگار از پوشش فوق‌العاده جام جهانی زنان در سال ۲۰۱۹ بنا شده است. جام جهانی سال آینده فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا یک بار دیگر نشان دهیم که رسانه‌های عمومی متعهد هستند که از فوتبال زنان و در مجموع ورزش بانوان حمایت کنند و این مهم باید به عنوان مأموریت‌های محوری این شبکه‌ها مطرح باشد.»

جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳ امسال به میزبانی استرالیا و نیوزیلند برگزار می‌شود و برای اولین بار در تاریخ، ۳۲ تیم، ۶۴ مسابقه را برگزار خواهند کرد. این مسابقات از ۲۰ جولای تا ۲۰ آگوست ۲۰۲۳ برگزار می شود.