معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ ایران

ایران در سومین حضور پیاپی خود در جام جهانی به دنبال یک رویای بزرگ است.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور و به نقل از ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در حالی مسافر قطر شد که شروع ضعیفی در رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ با هدایت مارک ویلموتس داشت. باخت برابر عراق و بحرین خیلی زود شرایط بحرانی برای تیم ملی ایجاد کرد و در نهایت بعد از کنار رفتن این مربی و روی کار آمدن دراگان اسکوچیچ، ورق برگشت و تیم ملی ایران با ۴ برد برابر هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و عراق توانست به دور نهایی انتخابی راه یابد و در این مرحله نیز عملکرد خیلی خوبش را ادامه داد تا اینکه به عنوان اولین تیم از آسیا جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ را به دست آورد. در ادامه کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد.

دیگر صرفا حضور در جام جهانی برای فوتبال ایران کافی نیست و این بار همه منتظر هستند تا ببینند تیم پرستاره کی‌روش که بیشتر آنها را بازیکنان لژیونر تشکیل می‌دهد می تواند رویای بزرگ صعود از دور گروهی را رقم بزند یا خیر.

در اکتبر ۲۰۱۳ سپ بلاتر، اعلام کرد که تصمیم دارد تعداد تیم‌های جام جهانی را به ۴۰ تیم افزایش دهد. در سال ۲۰۱۶ و در زمان ریاست جیانی اینفانتینو موافقت شد که ۴۸ تیم در جام جهانی شرکت کنند؛ بنابراین از دوره بعدی با افزایش سهمیه آسیا به ۸ و نیم سهمیه برای صعود به جام جهانی، دیگر فوتبال ایران دغدغه صعود به جام جهانی را نخواهد داشت.

ایران در سال‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ در جام جهانی حضور داشته است. در جام جهانی ۱۹۷۸ ایران چهاردهم شد و در مرحله گروهی با دو باخت و یک تساوی حذف شد. در سال ۱۹۹۸ ایران بیستم شد و با یک برد و دو باخت در مرحله گروهی حذف شد. در این جام ایران اولین برد خود در جام جهانی را با نتیجه‌ ۲ بر یک مقابل آمریکا کسب کرد. آن دیدار به دلیل حساسیت‌های خاصی که داشت به "بازی قرن" شهرت یافت.

در سال ۲۰۰۶ ایران بیست و پنجم شد و با یک تساوی و دو باخت در مرحله گروهی حذف شد. در سال ۲۰۱۴ ایران بیست و هشتم شد و با یک تساوی و دو باخت در مرحله گروهی حذف شد. در جام جهانی ۲۰۱۸ اما ایران با یک برد، یک تساوی و یک باخت در مرحله گروهی حذف شد و عنوان هجدهم جهان را کسب کرد.

مهدی مهدوی‌کیا با شش بازی در جام جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲، آندرانیک تیموریان با شش بازی در جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴، احسان حاج صفی با شش بازی در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و علیرضا جهانبخش با شش بازی در جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بیشترین حضور را برای ایران در جام جهانی داشته‌اند.

بازیکنانی که برای ایران در جام جهانی گلزنی کرده‌اند عبارتند از:
ایرج دانایی‌فرد و حسن روشن در جام جهانی ۱۹۷۸

حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا در جام جهانی ۱۹۹۸

یحیی گل محمدی و سهراب بختیاری زاده در جام جهانی ۲۰۰۶

رضا قوچان‌نژاد در جام جهانی ۲۰۱۴

کریم انصاری فرد در جام جهانی ۲۰۱۸

ستاره: مهدی طارمی

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ ایران

ماشین گلزنی پورتو پرتغال در این دوره می‌تواند کلید صعود ایران به دور بعدی رقابت‌ها باشد. زوج او و سردار آزمون را می‌توانیم با کیفیت‌ترین زوج خط حمله یک تیم آسیایی بدانیم. مهاجم بوشهری تیم پورتو نسبت به چهار سال قبل پخته‌تر شده و می تواند تاثیر بالایی در سرنوشت ایران در جام جهانی داشته باشد.

سرمربی: کارلوس کی‌روش

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ ایران

بعد از برکناری دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم ملی فوتبال ایران، کارلوس کی‌روش به نیمکت تیم ملی ایران بازگشت تا سومین حضور پیاپی خود را در جام جهانی با ایران تجربه کند.

 * تیم ملی فوتبال ایران در یک نگاه

افتخارات: ۳ قهرمانی در جام ملت‌های آسیا

بهترین گلزن: علی دایی (۱۰۹ گل)

بیشترین بازی: جواد نکونام (۱۵۱ بازی ملی)

نحوه صعود: صعود به عنوان نخستین تیم آسیایی

عملکرد دوره قبل: حذف در مرحله گروهی

لباس ایران در جام جهانی

معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲/ ایران
لباس تیم‌ملی در جام جهانی هنوز رونمایی نشده است.
لباس تیم‌ملی در جام جهانی هنوز رونمایی نشده است. ابتدا قرار بود این لباس امروز (یکشنبه) رونمایی شود اما این کار چند روز به تعویق افتاده است و گفته می‌شود پیراهن تیم‌ملی در جام جهانی در تاریخ ۱۸ آبان رونمایی خواهد شد.

برنامه بازی‌های ایران در جام جهانی ۲۰۲۲

۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰/ انگلیس - ایران، ورزشگاه بین‌المللی خلیفه الریان

۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰/ ولز - ایران، ورزشگاه احمد بن علی

۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰/ ایران - آمریکا، ورزشگاه الثمامه