مهران تیشه‌گران:

کاروان ورزشی ناشنوایان ایران در المپیک شگفتی‌ساز شد/ مدیون حمایت‌های وزارت ورزش هستیم

رییس فدراسیون ناشنوایان با بیان این که کاروان ایران در المپیک برزیل همه را شگفت زده کرد، گفت: انتظار جایگاه سومی در المپیک برزیل را نداشتیم، این موفقیت را مدیون حمایت های همه جانبه‌ی وزارت ورزش هستیم.

مهران تیشه‌گران در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور درباره عملکرد درخشان کاروان ورزشی ناشنوایان در المپیک اظهار کرد: از دو سال پیش برنامه‌ریزی خود را برای حضور در مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۲۱ ناشنوایان برزیل آغاز کرده بودیم و تمرکز خود را با سیاست کیفی‌گرایی بر روی تیم‌هایی قرار دادیم که احتمال کسب مدال بالایی داشتند. بنا را بر آماده‌سازی، 8 رشته ورزشی فوتبال، جودو، تکواندو، کاراته، تیراندازی، والیبال ساحلی، دوومیدانی و کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در المپیک گذاشتیم. درواقع به دلیل مشکلات اقتصادی و اهداف وزارت ورزش باید تیم را به صورت کیفی به مسابقات اعزام می‌کردیم.

وی در ادامه اظهار داشت: خدا را شکر پایه‌گذاری و زیربنای خوبی برای شرکت در مسابقات المپیک داشتیم. سال 1400 میزبان مسابقات انتخابی المپیک در آسیا بودیم که این رقابت‌ها با حضور هفت تیم کشورهای آسیایی از 12 تا ۲۰ خرداد برگزار شد. در اکثر رشته‌های ورزشی صاحب مدال شدیم و این امر ما را برای شرکت دادن 8 رشته ورزشی فوتبال، جودو، تکواندو، کاراته، تیراندازی، والیبال ساحلی، دوومیدانی و کشتی آزاد و فرنگی در المپیک امیدوارتر کرد.

تیشه‌گران با بیان اینکه آمادگی خوبی برای شرکت در مسابقات المپیک 2021 برزیل داشتیم، اظهار کرد: در اواسط سال 1400 در مسابقات جهانی ایتالیا در دو رشته تکواندو و کاراته شرکت کردیم و ششم شدیم و این مساله باعث شد این دو رشته را به المپیک اعزام نکینم زیرا تمرکز ما بر حضور تیم‌های با کیفیت بود. تیم ملی والیبال ساحلی نیز در مسابقات جهانی لهستان هشتم شد اما باتوجه به اعتماد و امیدی که به کادر فنی بود، تیم به المپیک 2021 ناشنوایان برزیل اعزام شد که خوشبختانه با شگفتی سازی جزو 4 تیم برتر جهان قرار گرفت که سبب شد. تیم ملی والیبال ساحلی این دوره به عنوان پدیده مسابقات شناخته شود.


 



رئیس فدراسیون ناشنوایان گفت: به خودم قول داده بودم در المپیک برزیل حداقل جزو 6 تیم برتر جهان شویم و اصلا انتظارش را نداشتم سوم شویم. سال 2017 در المپیک ناشنوایان ترکیه با 113 ورزشکار در 13 رشته ورزشی شرکت کرده و هفتم شدیم. اما در این دوره، در المپیک 2021 برزیل با 75 ورزشکار در 8 رشته ورزشی شرکت کرده و سوم شدیم. خداراشکر می‌کنم نتیجه شگفتی‌سازی در تاریخ حضور کاروان ورزشکاران ناشنوای ایران در المپیک کسب کردیم.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه با آمادگی کامل در المپیک حضور پیدا کردیم و قبل از آن در اردوهای آمادگی بسیاری شرکت کرده بودیم. در 15 مرحله در هر رشته‌ی ورزشی اردو برگزار کردیم و با یک تیم آماده به برزیل رفتیم.

تیشه گران با بیان اینکه "اگر از حمایت وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، هیات رئیسه فدراسیون و... برای اعزام کاروان ۱۴۰ نفره به برزیل برخوردار نبودیم، از نظر اعتباری با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم" بیان داشت: اما به لطف خدا و با برنامه‌ریزی انجام شده توانستیم بدون دغدغه این کاروان را عازم این رویداد بزرگ کنیم که نتایج آن قابل توجه بود. از این رو از شخص وزیر، دکتر سجادی و همچنین رئیس کمیته ملی المپیک دکتر صالحی امیری، همچنین هیئت رئیسه فدراسیون ناشنوایان تشکر ویژه می‌کنم که این کاروان با این عظمت را به مسابقات اعزام کردند.


 


رییس فدراسیون ناشنوایان همچنین گفت: کاروان ایران در المپیک برزیل همه را شگفت زده کرد، ایران با کسب 14 مدال طلا، 12 نقره و 14 برنز برای اولین بار با وجود 80 کشور شرکت کننده مقام سوم را بعد از کشورهای آمریکا و اوکراین کسب کرد. حتی تیم‌های پرقدرت آسیایی کره و ژاپن و همچنین تیم های اروپایی ایتالیا، فرانسه بعد از ما در جدول توزیع مدال ها قرار گرفتند.

تیشه‌گران با بیان اینکه" امیدوارم بعد از این ورزشکاران ناشنوا مورد توجه و حمایت وزارت ورزش و جوانان و سایر ارگانها و نهادها قرار بگیرند" اظهار داشت: ورزشکاران ناشنوا شاهکار کردند، جای تقدیر و تشکر فراوانی از آنان دارد. این ورزشکاران نیاز به انگیزه دارند و باید پاداش هایشان با ورزشکاران شنوا یکی باشد. از وزارت ورزش درخواست دارم پاداش‌های مدال آوران ناشنوا به 60 درصد شنواها برسد.

وی در ادامه افزود: با توجه به تعویق زمان برگزاری بازی‌های آسیایی و جوانان این انتظار وجود دارد که وزارت ورزش و جوانان چون امسال رویداد مهم دیگری پیش رو ندارد، تدابیری در نظر بگیرد تا پاداش مدال آوران ناشنوا بازیهای المپیک طی یک تا دو ماه آینده پرداخت شود.


 



تیشه‌گران با اشاره به میزبانی بازیهای آسیایی ناشنوایان در سال ۲۰۲۴، افزود: با شرایطی که برزیل بازیهای المپیک را برگزار کرد، کار ما برای برگزاری بازیهای آسیایی راحت است و فکر نمی کنم مشکل خاصی برای برگزاری بازیهای آسیایی داشته باشیم. خوشبختانه برای نخستین بار است که میزبانی بازی‌های آسیایی ناشنوایان را با وجود 4 هزار ورزشکار در جهان به دست آوردیم که امیدوارم به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

تیشه گران همچنین در خصوص زمان پرداخت پاداش کادر فنی نیز اظهار کرد: تا قبل از اعزام به المپیک برنامه خاصی حتی برای پرداخت پاداش پای سکوی مدال آوران ناشنوا نیز نداشتیم، اما با تصمیم هیات رئیسه به این نتیجه رسیدیم که این کار صورت بگیرد که تصمیم درستی بود. البته برای کادر فنی هنوز میزان پاداش مشخص نیست و بعد از تصویب هیات رئیسه فدراسیون مبلغ آن تعیین خواهد شد.


 


وی همچنین پیرامون این پرسش که مابقی پاداش پای سکو مدال آوران ناشنوا در بازی‌های المپیک چه زمانی پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: مدال آورانی که ۵۰ درصد پاداش پای سکو خود را به صورت حواله دریافت کرده اند، این قول را می دهیم که ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده پاداش خود را به صورت ارزی دریافت خواهند کرد.

رییس فدراسیون ناشنوا درباره دیگر برنامه‌های این فدراسیون در سال جاری، گفت: حضور در مسابقات جهانی فوتسال زیر ۲۱ سال آبان ماه در مالزی، شرکت در مسابقات فوتبال قهرمانی آسیا و اقیانوسیه آبان ماه در کره و همچنین مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا بهمن ماه در کویت از برنامه‌های پیش رو در سال جاری است.


 



خبرنگار: سپیده نوری