اعزام ۲۵ ورزشکار کم‌توان ذهنی ایران به المپیک تابستانی برلین

رییس انجمن ورزش افراد کم‌توان ذهنی از اعزام ۲۵ ورزشکار زن و مرد در ۹ رشته ورزشی به مسابقات جهانی المپیک ویژه در خردادماه خبر داد.

به گزارش پایگاه اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، علی کاشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسابقات جهانی المپیک ویژه افراد کم توان ذهنی در ۲۶ رشته ورزشی و با حضور ۷۰۰ ورزشکار از ۱۹۰ کشور از ۲۲ خرداد تا ۵ تیرماه با شعار «با هم شکست ناپذیر هستیم» در برلین آلمان برگزار می‌شود که کاروان ورزشی ایران برای اولین بار در قالب یک کاروان ۳۹ نفره که ۲۵ نفر آن را ورزشکار زن و مرد تشکیل می‌دهند در ۹ رشته ورزشی (فوتسال، بدمینتون، دوچرخه سواری، تنیس روی میزی، دوومیدانی، اسکیت، بولینگ، بوچی و شنا) به این رقابتها اعزام می‌شود.

وی افزود: اعزام کاروان ورزشی ایران به این رویداد بزرگ برای اولین بار با حمایت کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولین و با مجوز شورای برون مرزی انجام می‌شود که امیدواریم در اولین حضور به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم.

رییس انجمن ورزش افراد با کم‌توانی ذهنی اضافه کرد: المپیک ویژه بزرگترین سازمان حامی ورزش و تمرین در افراد با کم توانی ذهنی در دنیا است که در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا فعالیت دارد. المپیک ویژه یک برنامه چند وجهی ورزشی، اجتماعی و فرهنگی و در بر گیرنده تمرینات، مهارت آموزی و بازیهای ورزشی برای کودکان و بزرگسالان با اختلالات ذهنی و هوشی (ID) است. این افراد ضمن مهارت آموزی در میدانهای ورزشی، الگوهای مهارتی را در زندگی روزانه خود به کار برده و با افزایش اعتماد به نفس، خود را برای زندگی بهتر و موثرتر آماده می‌کنند. از این رو خانواده ها ضمن تغییر نگرش و تحکیم باور خود با مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت المپیک ویژه، اجازه نمی‌دهند به خاطر داشتن کودک کم توان ذهنی پویایی و نشاط خود و کودکشان از دست برود.

کاشی خاطرنشان کرد: این سازمان در حال حاضر ارائه دهنده خدمات به بیش از چهار و نیم میلیون کودک و بزرگسال با کم توانی ذهنی است. در ایران نیز بیش از ۲۲ سال از فعالیت المپیک ویژه می گذرد و این موسسه به همت مرحوم دکتر اصغر دادخواه رئیس پیشین المپیک ویژه ایران توانسته است در بیش از ۱۷ رویداد بین المللی شرکت نماید و ۲۴ مسابقه کشوری را برای توسعه توانمندی ورزشکاران المپیک ویژه ایران در کشور برگزار کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای اعزام ورزشکاران به مسابقات جهانی المپیک ویژه از نظر اعتباری با مشکل خاصی مواجه بودید یا خیر؟ گفت: هزینه‌های این اعزام بعد از ۲۲ سال فعالیت برای اولین بار یک بخشی از آن با کمک فدراسیون جانبازان و معلولین و کمیته ملی پارالمپیک و بخش دیگر توسط ورزشکاران و خیرین انجام می‌شود و کلیه هزینه‌های مربوط به مسابقات نیز توسط کشور میزبان پرداخت خواهد شد.

کاشی در پایان تصریح کرد: این مسابقات، بزرگترین رویداد ورزشی فراگیر جهان است که منجر به شناخت بیشتر و فراگیرسازی بیشتر افراد دارای کم توانی ذهنی در دنیا شده و این نهضت را ترویج می‌دهند. برای آماده سازی ورزشکاران جهت شرکت در این مسابقات دو مرحله اردو پیش‌بینی شده بود که کاروان ایران روز دوشنبه ۲۲ خرداد برای شرکت در مسابقات جهانی المپیک ویژه راهی آلمان می‌شود.