گفتگو با داراب ریاحی پیشکسوت وزنه برداری: به بچه های وزنه برداری ایمان دارم/ صندوق حمایت خدمات قابل قبولی دارد

داراب ریاحی یکی از پیشکسوتان ارزنده وزنه برداری کشور است. وی سابقه حضور در تیم ملی جوانان و بزرگسالان را داشته و عناوین متعدد ملی و بین المللی دارد. او سال ها دبیر و نائب رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران بوده است. روابط عمومی صندوق حمایت گفتگویی با وی داشته که در ادامه می خوانید.

«پدرم اولین مربی ام بود»

 

از خودتان بگویید. چطور شد که به وزنه برداری علاقمند شدید؟

متولد 22 آذر 1344 در تهران هستم. پدرم مرحوم مسلم ریاحی در این رشته فعالیت می کرد و سال ها مربی تیم ملی بود. از سال 1360 زیر نظر پدرم  وزنه برداری را در باشگاه استقلال جنوب نازی آباد آغاز کردم و پدرم اولین مربی من در این رشته بود. از سال 1363 تا 1373 عضو تیم ملی جوانان و بزرگسالان بودم و عناوین متعددی را کسب کردم. در سال 1363 در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در اندونزی در وزن 100 کیلوگرم،  3 مدال برنز کسب کردم  در سال 64 در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در نپال یک برنز و در بازی های آسیایی سئول سال 65 نیز مدال برنز به دست آوردم.

در سال 67 در مسابقات قهرمانی آسیا تهران سه مدال برنز و در سال 1371 در مسابقات قهرمانی آسیا در تبریز یک طلا و دو مدال برنز کسب کردم. البته در بحث مدال آوری می توانستم شرایط بهتری داشته باشم؛ ولی به دلیل اینکه معمولا شرایط اردوها و اعزام ها در آن دوران پایدار نبود در روند کسب مدال موثر بود، با توجه به شرایط، کمبودها و چالش های آن زمان از عملکرد خود راضی هستم. بعد از دوران ورزش حرفه ای به مدت 15 سال در دو مرحله نائب رئیس و دبیر فدراسیون بودم و دو بار نیز سرپرست تیم وزنه برداری در بازی های المپیک آتن و سیدنی بودم.

 

«به بچه های وزنه برداری ایمان دارم»

 

 

با توجه به اینکه ترکیب تیم ملی برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا که گزینشی المپیک نیز هست اعلام شده است، پیش بینی شما از نتایج این تیم در مسابقات چیست؟

خوشبختانه انگیزه های خوبی در فدراسیون و کادر فنی جهت ارتقا و توسعه وزنه برداری دیده می شود. در مورد عملکرد وزنه برداران در مسابقات پیش رو باید گفت هم اکنون انسجام قابل توجهی در اردوها و تمرینات وجود دارد. به طور قطع هر ورزشکاری که به تیم ملی دعوت شده یک حدنصاب و رکوردی را کسب کرده و کادر فنی با برنامه ریزی خاص به دنبال بالا بردن آمادگی برای ارتقا این حدنصاب است. تیم ترکیب خوب و باتجربه ای دارد و در ادامه برنامه ریزی و سیاست گذاری های کادر فنی در موفقیت تیم نقش موثری دارد. در خصوص مسابقات محتلف چون بازی های آسیایی و جهانی و المپیک باید برای هر مرحله زمانی تمرین طراحی کرد. در مجموع معتقدم وزنه برداری کشور از لحاظ کادر مدیریتی، فنی و ورزشکار در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و می تواند نتایج خوبی را کسب کند. من به بچه های وزنه برداری ایمان دارم.

 

اهمیت امکانات و تجهیزات را در ارتقا نتایج چقدر موثر می بینید؟

قطعا نتایج خوب با داشتن امکانات و تجهیزات مناسب و استاندارد ممکن تر است. ما توانایی و تجربه را در بحث فنی داریم که این ظرفیت در کنار امکانات و تجهیزات خوب نتیجه بخش تر است. خوشبختانه حمایت های لازم تاحدودی انجام شده بعنوان مثال سالن آزادی در حال بازسازی است و دارد به استانداردهای تمرینی نزدیک می شود. نتایج کیفی در گرو امکانات و تمرینات با کیفیت است.

 

 

«وزنه برداری زنان آینده روشنی دارد»

 

نظر شما در مورد وزنه برداری زنان که در یکی دو سال اخیر درخشش خوبی داشته چیست و آینده آن را چگونه می بینید؟

وزنه برداری بانوان با توجه به قدمت کم در کشورمان تاکنون نتایج خوبی از لحاظ کیفی و کمی داشته است. جالب تر اینکه بانوان از این رشته با وجود اینکه ورزش سنگینی است در استان ها و شهرهای مختلف کشور استقبال خوبی کرده اند و علاقمندان خود را دارد. من  آینده روشنی برای وزنه برداری زنان متصورم و به آن خوشبین هستم. با توجه به اینکه این رشته تازه راه اندازی شده  و نوپاست نیاز به زمان دارد تا خود را به استانداردهای لازم برساند. تا همین حالا در چند وزن نتایج خوبی به دست آمده و کمیت خوب شده است. قطعا در سال های آینده اخبار خوبی از وزنه برداری بانوان خواهیم شنید.

 

«پیگیری و توانمندی بسیاری در فدراسیون وزنه برداری وجود دارد»

تغییر و تحولات اخیر در فدراسیون را چگونه می بینید؟

معتقدم هر تغییر و تحولی پیامدهای مثبتی در پی خواهد داشت. صددرصد انگیزه های بسیار خوبی در فدراسیون و کادر فنی برای رسیدن به رده های بالا  وجود دارد. افرادی که هم اکنون در راس امور فدراسیون هستند خودشان دوران قهرمانی و حرفه ای موفقی داشته اند. در اردوها بوده اند و با شرایط این رشته و چالش هایش آشنا هستند بنابراین می توانند برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسبی داشته باشند و البته این پیگیری و توانمندی نیز در اراده آن ها دیده می شود. به عینه دیده ام با توجه به کمبودهای معمول، پرانرژی و با توانمندی خاص پیگیر امور هستند و نگاه فنی و  برنامه ای دارند. خوشبختانه  فدراسیون تقویم مناسبی تدوین کرده و آن را به خوبی و منضبط اجرا می کند. اعزام های خارجی و برگزاری رقابت ها و اردوهای داخلی با وجود همه سختی هایش تاکنون با نظم برگزار شده است.

 و سخن پایانی؟

از مجموعه صندوق تشکر می کنم که در شرایط کنونی همچنان در راستای ارائه خدمات مناسب و قابل قبول تلاش می کند.