ملکی پیشکسوت کشتی: کشتی ایران در سال های اخیر شرایط خوبی پیدا کرده است/ احترام به پیشکسوتان عزت و احترام خودمان را بالا می برد

ناصر ملکی مربی نامدار و سازنده کشتی ایران معتقد است کشتی کشور در چند سال اخیر حرکت رو به جلویی داشته و نتایج خوبی گرفته است.

ملکی از بزرگان کشتی و مربیان سازنده این رشته ورزش است که در گفت و گو با روابط عمومی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور گفت: با آمدن دبیر به فدراسیون کشتی شاهد تحولات زیادی بوده ایم و این نتیجه مدیریتی از جنس خود کشتی است.

وی افزود: در حال حاضر کشتی در استان ها مورد توجه و زیرساخت های مناسبی تهیه شده است، خانه های کشتی رونق گرفته  و کشتی گیران منزلت پیدا کرده اند امیدواریم این وضعیت روز به روز بهتر شود.

ملکی مشکلات امروز ورزش را در مدیریت و عدم بی توجهی به رده پایه دانست و افزود: برای موفقیت در هر زمینه ای مدیریت از اهمیت خاصی برخوردار است. متاسفانه در ورزش ما مدیریت ثبات ندارد. ما باید مدیران لایق در هر زمینه ای را حفظ کنیم  و از برنامه های آن ها  استفاده بهینه کرده و فرصت بدهیم سیاست گذاری های بلند مدت خود را پیاده کنند. علاوه بر آن اهمیت به نونهالان در قهرمان پروری بسیار مهم است در ورزش ما توجه به ورزش پایه کم است در حالی که در همین رده باید بذر کاشت تا در بزرگسالی قهرمان برداشت کرد.

وی با توجه به حضور تیم ایران در مسابقات جهانی گفت: تیم ایران در تمام ادوار تاریخ جزو مدعیان کشتی بوده و بارها قهرمان جهان شده است و بدون شک در مسابقات پیش رو نیز شایستگی های خود را در دو رشته آزاد و فرنگی نشان خواهد داد. البته معتقدم کیفیت این مسابقات با توجه به عدم حضور تیم هایی چون روسیه، بلاروس و اوکراین پایین آمده چون هر سه تیم جزو تیم های قدر و مطرح جهان هستند.

این پیشکسوت کشتی در خصوص تفاوت کشتی امروز با گذشته گفت: کشتی امروز چه در منش و چه اجرای فن با گذشته تفاوت های بسیار دارد. کشتی گیران در گذشته نگاه پهلوانی بیشتری داشتند و کشتی ها سخت تر و فنی تر بودند.

ملکی ادامه داد: امروزه علاقمندان به کشتی در دنیا کم و و توجه به این ورزش به ویژه در رشته آزاد خیلی کمتر شده است. این شرایط نتیجه اقدامات بدون کارشناسی اتحادیه جهانی کشتی است. اتحادیه جهانی نقش سازنده ای در این زمینه دارد و نیاز به حضور آدم های کاربلد و مشاوران خوب دارد تا دوباره کشتی به روزهای اوج خود بازگردد و طرفداران خود را در دنیا بدست بیاورد زیرا کشتی در جهان و در کشورهایی چون آمریکا، روسیه بسیار طرفدار دارد.  

وی تاکید کرد: تغییر مدام قوانین باعث شده جذابیت کشتی کم شود. امروزه میان کشتی گیران فن رد و بدل نمی شود و تماشاچی هیجان و لذتی را در تماشای کشتی تجربه نمی کند. در گذشته حتی در مسابقات انتخابی تیم ملی فن های بسیاری رد و بدل می شد ولی هم اکنون کشتی خلاصه شده درچند فن و هل دادن یکدیگر.

مربی سرشناس کشور در پایان با اشاره به اهمیت تکریم پیشکسوتان معتقد است: در فرهنگ ما بر احترام به بزرگ ترها بسیار تاکید شده است. احترام به بزرگان و پیشکسوتان موجب عزت و بزرگی خودمان و کشورمان می شود. همچنین حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان به ویژه در زمینه معیشتی موجب می شود تا جوان ها به حضور در ورزش ترغیب شوند زیرا این روزها ورزش حرفه ای بسیار گران شده است.

ناصر ملکی کشتی گیر اسبق و مربی سازنده کشور متولد پنجم دی ماه 1334 تهران است. او کشتی را از باشگاه سعدیان آغاز کرد. سالیان سال قهرمان تهران و نیروهای مسلح بود. از سال 61 وارد کار مربیگری شد و  ایران را 5 بار قهرمان ارتش های جهان کرد. وی سال ها مربی تیم نیروی زمینی بود و این تیم را به یک پایگاه قهرمانی تبدیل کرده بود. ملکی هم اکنون رئیس هیات کشتی شمال غرب تهران است.