کشتی ساحلی نامزد حضور در بازیهای المپیک

عضو اتحادیه جهانی کشتی از شانس کشتی ساحلی برای حضور در بازیهای المپیک گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور و به نقل از استار نیوز، دولت تورلیخانوف رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا و عضو هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی که ریاست فدراسیون کشتی قزاقستان را هم بر عهده دارد، در صحبت هایی شانس گنجاندن کشتی ساحلی در برنامه المپیک را ارزیابی کرد.

اتحادیه جهانی کشتی در سالهای اخیر به گسترش کشتی ساحلی پرداخته است. از سال ۲۰۱۹ مسابقات جهانی این رشته برگزار می شود. کشتی ساحلی در حال حاضر در برنامه بازی های المپیک جوانان ۲۰۲۶ و بازی های ساحلی جهانی در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ گنجانده شده است و اکنون برای گنجاندن در المپیک ۲۰۲۸ در نظر گرفته شده است.

تورلیخانوف در همین راستا گفت: در مسابقات اخیر قهرمانی نوجوانان جهان در بلغارستان جایی که من نماینده فنی بودم، با پدرو سیلوا از پرتغال همکارم در اتحادیه جهانی کشتی که مسئول توسعه کشتی ساحلی در جهان است، گفتگو کردم. وی گفت: تا قبل از پایان سال جاری جلسه کمیته اجرایی کمیته بین المللی المپیک برگزار می‌شود که در آن درباره حضور کشتی ساحلی در المپیک تصمیم گیری خواهد شد. کمیسیون IOC در مسابقات جایزه بزرگ کشتی ساحلی حضور داشت و آنچه را که دیدند مثبت ارزیابی کردند. در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس، کشتی ساحلی می‌تواند در ۴ دسته وزنی حضور داشته باشد که به احتمال زیاد فقط برای زنان است.

او در پایان گفت: ما باید فوراً این نوع کشتی را در قزاقستان توسعه دهیم. مربیان مسئول پیدا کنیم و ورزشکاران را برای مسابقات آماده کنیم. فکر می‌کنم این نوع کشتی نه تنها برای فرنگی و آزادکاران بلکه برای جودوکاران و سامبوکاران نیز جذاب باشد.