گفتگو با سرپرست تیم ملی کشتی آزاد جوانان؛

علی روحی: تیم ملی جوانان کشتی پشتوانه‌ خوبی برای بزرگسال شده/ تداوم قهرمانی سخت‌تر از قهرمانی است

سرپرست تیم ملی کشتی آزاد جوانان معتقد است ثبات و تداوم قهرمانی طی سالیان متمادی کاری بسیار سخت‌تر از فعل قهرمانی است.  تیم ملی کشتی جوانان ثابت کرده که پتانسیل انجام این کار را دارد و پشتوانه خوبی برای تیم بزرگسالان است.

علی روحی سرپرست تیم جوانان کشتی آزاد که در مسابقات جهانی جوانان جهان در بلغارستان قهرمان شد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور درباره ورود خود به جهان کشتی گفت: پدرم الیاس روحی در نوجوانی و جوانی به دلیل شرایط مالی نامناسب نتوانست وارد دنیای ورزش شود اما به شدت علاقه‌مند به رشته ورزشی کشتی بود همین مساله باعث شد در سن 45 سالگی وارد این رشته شود و در عرض چند ماه توانست عنوان‌دار جهانی در رده پیشکسوتان شود. وی فعالیت‌های زیادی در زمینه توسعه ورزش کشتی انجام داد اما متاسفانه به دلیل شیوع کرونا سال گذشته درگذشت و بنده تصمیم گرفتم به طور جدی فعالیت‌های ایشان را در این زمینه ادامه دهم.

وی درباره سطح کیفی مسابقات جهانی اظهار کرد: مسابقات بلغارستان سطح کیفی بالایی داشت. در مسابقات جهانی همه ی تیم ها با همه ی داشته‌هایشان شرکت می‌کنند، رقبای جدی داشتیم، قطعا بودجه و امکانات کشورهای پیشرفته قابل مقایسه با ایران نیست اما خوشبختانه کشتی‌گیران تیم ملی با غیرت ایرانی، تمرین و تلاش و نظارت کادر فنی بهترین نتیجه را کسب کردند.

روحی همچنین درباره کیفیت میزبانی توسط کشور بلغارستان گفت: کیفیت میزبانی با توجه به تجربه برگزاری چندین دوره مسابقات در سطح‌های مختلف توسط کشور بلغارستان بسیار منظم و با کیفیت بود. زمان‌بندی، جدول مسابقات و شرایط اسکان  بسیار مطلوب و راضی کننده بود.

سرپرست تیم ملی کشتی آزاد جوانان با بیان اینکه "در کل چند اشتباه داوری در این مسابقات وجود داشت" درباره سطح داوری این مسابقات بیان داشت: داوری به دلیل اینکه با توجه سلیقه‌های مختلف انجام می‌شود امکان خطا در مسابقات وجود دارد اما با وجود سیستم جدید و تحت کنترل دوربین‌ها، اگر اشتباهاتی توسط داورهای وسط به وجود می‌آمد کشتی‌گیر و مربی‌ها از حق اعتراض و بازبینی فیلم استفاده می‌کردند و هیات داوران پس از بررسی متوجه می‌شدند و اگر ناداوری صورت گرفته بود امتیاز را به حریف می دادند.

روحی درباره تجربه همکاری با محسن کاوه مدیر فنی تیم های ملی کشتی آزاد گفت: کاوه برخلاف اینکه در تمرین‌ها بسیار جدی است و نظم و انضباط برایش خیلی مهم است اما رابطه پدر و فرزندی و نگاه حمایت گرایانه‌ی بسیار خوبی به بچه‌ها دارد. وی سعی می‌کند جوی برای تیم ایجاد کند که اعضای تیم ملی یک خانواده هستند و نگاه تیمی به اعضا دارد. او  می‌خواهد همگی در کنار یکدیگر موفق باشند. با تجربه‌ای که کاوه دارد یک فرصت بسیار خوب برای جوانان است که ازین سرمایه گرانبها استفاده کنند. وی شبانه روز وقتش را در اختیار کشتی و جوانان گذاشته و پیگیر تمامی امور آنهاست.

سرپرست تیم ملی کشتی آزاد جوانان همچنین اظهار کرد: بنده نیز پیگیر امور اداری تیم از قبیل انجام امور نظام وظیفه، گذرنامه و هماهنگی‌های اردوهای داخلی و خارجی هستم. خداراشکر در مسابقات آسیایی بحرین با 8 مدال طلا و یک نقره بهترین نتیجه را کسب کردیم. در مسابقات جهانی بلغارستان نیز با کسب 8 مدال ارزشمند قهرمانی سال گذشته را تکرار کردیم. معتقدم ثبات قهرمانی بسیار سخت‌تر از انجام فعل قهرمانی است. امیدوارم با برنامه‌ریزی درست فدراسیون کشتی از پتانسیل خوب جوانان استفاده شود و چندین سال قهرمانی ها تداوم داشته باشد. تیم خوب جوانان در حال حاضر پشتوانه‌ی خوبی برای تیم بزرگسالان است.

 

علی روحی، سرپرست تیم ملی کشتی آزاد جوانان متولد سال 1363 در شهر تاکستان است. پدر وی الیاس روحی از پیشکسوتان رشته ورزشی کشتی است. علی روحی از سال 1388 باشگاه کشتی تندیس پایتخت را در شهرک اکباتان تاسیس کرده و سالهاست از کشتی گیران مستعد و جوان حمایت می کند.