کامران سلطانی‌زاده: به داوری کشتی به عنوان یک شغل نگاه نکنید/ با تلاش های دبیر، جایگاه داوران کشتی ایران در جهان تثبیت شد

سلطانی زاده عضو کمیسیون داوران فدراسیون کشتی کشور معتقد است با توجه به تلاش های بی وقفه دکتر علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی جایگاه داوری کشتی ایران در سطح جهانی تثبیت شده است.

سلطانی زاده در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور درباره وضعیت کیفیت داوری کشتی ایران در سطح جهانی اظهار داشت: با توجه به دارا بودن یک عضو در کمیته داوران دنیا پس از مرحوم پروفسور خالدی استاد داوری در سطح دنیا، و‌دارا بودن سه داور المپیکی، در زمان رسول خادم علی رغم عضویت ایران در شورای مرکزی فدراسیون جهانی نتوانستیم جایکاهی در داوری دنیا داشته باشم. ولی با پیگیری قدرتمند دکتر علیرضا دبیر این جایکاه پس از چند دوره خلاء به ایران تخصیص داده شد.


 


وی در ادامه افزود: همچنین با داشتن یک کمک مدرس درسطح دنیا و دارا بودن یه داورا لمپیکی وضعیت داوری کشتی از حیث کمیت و کیفیت رو به بهبود است.
سلطانی زاده درباره تازه‌ترین حضور خود در مسابقات کشتی جهت قضاوت، اظهار کرد: امسال پس از برگزاری آزمونهای انتخاب داوران کشتی اعزامی در سطح کشور، بنده انتخاب شدم و بر اساس انتخاب نفرات منتخب، شخصا قضاوت در مسابقات کشتی جوانان جهان در کشور بلغارستان را انتخاب کردم.


 


عضو کمیسیون داوران فدراسیون کشتی درباره ورود جوانان علاقه مند به عالم قضاوت در این رشته ورزشی اظهار کرد: پیشنهاد من بعنوان یک داور کشتی به داوران جوان و علاقه مند به قضاوت این است که به داوری به عنوان یک شغل نکاه نکنند. درواقع داور ی یک تفریح سالم در کنار فعالیت‌های حرفه ای در سطح جامعه است. زیرا هزینه های که صرف انجام قضاوت در مسابقات مختلف می‌شود نسبت به دریافتی مالی از کنار این مسئولیت ورزشی بسیار بالاتر است و اصلا قابل مقایسه نیست.


 


وی در ادامه گفت: اکر کسی به امید کسب درامد به دنیای قضاوت و داوری کشتی نکاه میکند، به نظر بنده موفقیت چندانی در پیشرفت حرفه ای نصیبش نخواهد شد.

سلطانی زاده که دارای دکترای دامپزشکی و مدیرت کسب و کار است درباره علت حضور خود به عنوان یک داور در دنیای رشته ورزشی کشتی اظهار کرد: علت حضور‌من در‌داوری‌علی‌رغم‌چندین فعالیت حرفه‌ای در مقاطع و تحصیللت متفاوت این بود که در دوران ورزشی، رشته ورزشی کشتی را تا سطح قهرمانی سپری کردم و‌علاقمند بودم در دوران پس از ورزش قهرمانی در جریان این ورزش باشم و در حال و‌هوای سالم آن حضور داشته باشم.

عضو کمیسیون داوران فدراسیون کشتی با بیان اینکه "همراهی باقهرمانان و حضور در محیط‌های ورزشی انرژی مثبت " یکی دیگر از دلایل ورود من به عالم قضاوت کشتی است، افزود: دوستان جدید و همدوره‌ای های قدیمی و‌ مربیان سابق خودرا در محیط پر نشاط و سالم ورزشی مجدد دیدار می‌کنم که بسیار جذاب است. درواقع داوری باعث‌میشود‌ دائم با چالش اموزش ها و تکنولوژی های داوری جدید مواجه شوم. در سفرها همراه با تیم‌های ورزشی میتوان خاطرات و حال و‌هوای قهرمانی با تیم های ملی و‌همراهی در ان را تجربه کرد.

سلطانی زاده در پایان گفت: در گذشته بسیار مورد بی مهری قرار گرفتم،حتی یکبار رسما از طرف فدراسیون جهانی برای اعزام به المپیک دانشجویان جهان دعوت شدم که بدلیل تنگ نظری نامه عدم توانانیی شرکت من در ان‌ مسابقات به فدراسیون جهانی ارسال شد.امیدوارم با حضور دکتر دبیر با توجه به عدالت محور بودن فدراسیون کشنی حق داورانی که پایمال شده مجدد احیا گردد.


 



دکتر کامران سلطان‌زاده متولد 1356 در تهران است و از سال 1369 فعالیت خود را در رشته ورزشی کشتی آغاز کرده است و در سال‌های 1373 و 1374 به مقام نایب قهرمانی جام‌های بین‌المللی شهید ناطق نوری و شهید پورزند نائل شد.
وی دارای مدرک دکترای دامپزشکی و مدیریت کسب و کار است. وی پس از طی دوران ورزش قهرمانی در سال 1382 به جرگه داوری کشتی پیوست و پس از طی چندین سال تلاش و تجربه اندوزی و شرکت در آزمونهای انتخابی توسط فدراسیون کشتی در سال 2011 میلادی به کشور لهستان اعزام شده و با موفقیت در آن مسابقات از سوی فدراسیون جهانی کشتی به عنوان داور بین‌المللی انتخاب شد.

 

 


 

  • 08:12
  • 1401/05/22
  • 824