گفتگو با کریم ناظری؛ پیشکسوت اتومبیل رانی و دوچرخه سواری

ناظری: جزو نخستین کسانی بودم که فرمول یک را وارد ایران کرد

کریم ناظری پیشکسوت دوچرخه‌سواری و اتومبیل‎رانی معتقد است جزو نخستین کسانی بوده که رشته فرمول یک را وارد ایران کرده و اولین پیست بین المللی اتومبیل‌رانی را در ایران راه اندازی نموده است.

کریم ناظری پیشکسوت اتومبیل رانی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور گفت: یکی از اعضای قدیمی صندوق هستم. خیلی سال بود که از صندوق حمایت دور بودم ولی اکنون می بینم که چقدر همه چیز و اقدامات و خدمات این صندوق خوب و باکیفیت تر از گذشته شده است. برای مدیرعامل این مجموعه و سایر عوامل آرزوی توفیق روزافزون دارم.


 


وی که جزو نخستین کسانی است که رشته اتومبیل‌رانی را در ایران پایه گذاری کرده است درباره شرایط امروز این رشته ورزشی اظهار کرد: کارخانه‌ها دولتی شده و خودرو جهت تست کیفیت در اختیار مسابقات قرار نمی‌گیرد، همینطور به دلیل پایین آمدن کیفیت خودرو‌ها رشته اتومبیل‌رانی نتوانسته آنطور که باید پبشرفت کند اما درحال حاضر فدراسیون اتومبیل‌رانی با تمام وجود برای ارتقاء این رشته تلاش می‌کند.


 


ناظری در ادامه افزود: سال 46 در خط تولید ایران خودرو کار می‌کردم و ماشین‌ها را جهت تست کیفیت به پیست قلعه مرغی می‌آوردند، ما با اتومبیل‌ها 6 ساعت تمام رانندگی می‌کردیم تا کیفیت آنها تست و مشخص شود.
این پیشکسوت اتومبیل رانی درباره کسب آخرین مقام خود توضیح داد:47 سال پیش در مسابقات آسیایی بیروت در رشته رالی به صورت انفرادی مقام دوم را کسب کردم و به صورت تیمی سوم شدیم که خاطره‌ای شیرین در ذهن من است.


 


کریم ناظری در 10 اسفندماه سال 1321 در شهر زنجان به دنیا آمد. 5 ساله بود که به دلیل شغل پدر که یک نظامی بود به تهران مهاجرت کردند. وی در دبیرستان مخبرالدوله ورزش را به همراه همکلاسی‌های خود آغاز نمود. در آنجا بود که با خسرو حق گشا قهرمان دچرخه سواری کشور و ناصر آقایی آشنا شد. وی پس از انجام مسابقات بسیار استانی و کشوری و کسب مقام نخست دوچرخه سواری در سطح کشوری، در سن 20 سالگی به رشته اتومبیل رانی وارد شد. وی سالها راننده در دو رشته سرعت و رالی بود. کلاس‌ها و مسابقات مختلفی را برگزار کرد. 31 ساله بود که در رشته اتومبیل‌رانی در بخش رالی قهرمان کشور شد. ناظری بعدها نماینده‌ی اعضای شرکت کننده کانون اتومبیل‌رانی ایران شد.


 


چند سال بعد کریم ناظری جزو هیئت برگزاری اتومیبیل‌رانی کشور هم شد و با حضور تعدادی کارشناس از خارج از کشور مسئولیت برگزاری کلیه‌ی مسابقات اتومبیل رانی در سراسر کشور را به دست گرفت. وی سال 68 با حکم یزدانی خرم پیست بین‌المللی اتومبیل رانی ایران را در پارک ارم ایجاد کرد که تا سال 73 ساخت آن به طول انجامید. ناظری جزو نخستین کسانی بوده که رانندگی فرمول یک را وارد ایران کرده است.


 



خبرنگار: سپیده نوری

  • 13:03
  • 1401/03/02
  • 566