محمد کیهان: پیشکسوتان صندوق را خانه خود می دانند/ فدراسیون ها از حضور و تجربه پیشکسوتان بهره ببرند

محمد کیهان اولین سرمربی تیم ملی جودوی کشور معتقد است در حال حاضر صندوق حمایت خانه پیشکسوتان شده است.

 کیهان در گفت و گو با روابط عمومی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور گفت: این یک واقعیت است که برای نابودی یک ملت باید او را از تاریخ کشورش دور و گذشته او را نابود کرد. پیشکسوتان بخشی از گذشته یک ملت و کوله باری از تجربه هستند و باید نسل جوان آن ها را شناخته و از تجربه و دانش آن ها بهره ببرند.

وی اضافه کرد: صندوق حمایت در این جهت مراسم های تجلیل از پیشکسوتان را برگزار می کند که می تواند نسل جوان را در شناخت بهتر و بیشتر این اسطوره ها و افتخارآفرینی شان در گذشته کمک کند. بنده اهل مداهنه نبوده و نیستم اما در حال حاضر صندوق حمایت تبدیل به خانه پیشکسوتان شده و پیشکسوتان وقتی وارد صندوق می شوند احساس می کنند به خانه خود آمده اند.

کیهان که نزدیک به نیم قرن تجربه حضور در جودو دارد در خصوص این ورزش، اظهار کرد: جودو فراتر از یک ورزش است و می توان آن را به نوعی علم حرکت دانست. این رشته بر روح و جسم انسان همزمان تاثیر دارد و حتی باعث می شود در زندگی با مشکلات منطقی رفتار کرد.

وی در خصوص وضعیت رشته جودو در کشور گفت: این رشته علاقمندان خاص خود را در میان بانوان و آقایان دارد و در سطح بین المللی نیز توانسته جایگاه خود را پیدا کند. نکته مهم این است که نباید به بهانه خطر تعلیق جودوی ایران فعالیت کم شود زیرا جودو تنها تیم ملی نیست که بخواهد برود مدال بگیرد بلکه افراد زیادی در باشگاه ها برای این رشته تلاش می کنند.

کیهان ادامه داد: هم اکنون بعنوان مشاور عالی در کنار رئیس فدراسیون جودو هستم. انتظار می رود که فدراسیون ها از حضور و تجربه پیشکسوتان در کنار تیم ها و در تصمیم گیری ها استفاده کنند.

محمد کیهان متولد 1323 ساوه است. وی سرمربی تیم ملی ایران در مسابقات قاره آسیا، بازی های آسیاییِ سئول و پکن بوده  و اولین مدال های جهانی توسط شاگردان او به دست آمده است. او مربی محمود میران، یعقوب پورعلی، مرتضی خدادادی و بسیاری از نام آوران جودو بوده است. کیهان را می توان اولین سرمربی تیم ملی ایران بعد از انقلاب، اولین مدرس بین المللی تدریس در تلویزیون اولین داور بین المللی دانست.

 

  • 12:49
  • 1401/06/20
  • 948